فهرست مطالب

روشن نشدن خودرو به چه دلایلی ممکن است اتفاق بیفتد؟

وقتی خودرو استارت نمیخورد یا برای روشن شدن باید چندین بار استارت بزنید، و یا اینکه استارت میخورد اما اصلا روشن نمیشود، مطمئناً مشکلی وجود دارد که با ادامه استارت زدن مشکل دوچندان خواهد شد چون فشار مضاعفی بر روی استارت و باطری وارد میشود که در نهایت به خالی شدن شارژ باطری می انجامد , بنابراین هزینه تعمیر نیز احتمالا دو برابر خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مالکین خودرو پیش بیاید، عدم روشن شدن و یا دیر روشن شدن خودرو می باشد که در مواقعی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. روشن نشدن خودرو ممکن بنا به دلایل مختلفی پیش بیاید. در این مطلب قصد داریم در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت کرده و دلیل روشن نشدن خودرو را موشکافی کرده و به بررسی احتمالات در این زمینه بپردازیم.

علت اصلی روشن نشدن خودرو

روشن نشدن و یا دیر روشن شدن خودرو خصوصا در صبح هنگام و یا در هوای سرد زمستانی ممکن است به صدها دلیل ریز و درشت بستگی داشته باشد. اما در اینجا کارشناسان ما تعدادی از اصلی ترین دلایل روشن نشدن خودرو را بررسی کرده و آن ها را لیست کرده و خدمت علاقه مندان به بحث نگهداری خودرو ارائه داده اند. به طور کلی اگر خودرو استارت بخورد و روشن نشود ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

داشتن دکمه قطع کن

یکی از ساده ترین و در عین حال اصلی ترین دلایلی که ممکن است خودرو پس از استارت خوردن روشن نگردد، داشتن مدار قطع کن برای جلوگیری از سرقت و یا برداشتن بدون اجازه اتومبیل می باشد. معمولا مالکین خودرو با فعال کردن چنین مداری در خودروی خود مانع از روشن شدن خودرو می گردند. تنها در زمانی می توان خودروی داری قطع کن را روشن نمود که مکان این دکمه را پیدا نموده و با فشردن آن، قطع کن را از مدار خارج کرده و خودرو را روشن نمایید.

مطلب مرتبط  دلایل ریپ زدن خودرو چیست
نمونه ای از دکمه قطع کن
نمونه ای از دکمه قطع کن

 

عدم رسیدن بنزین به موتور

از اصلی ترین دلایل روشن نشدن خودرو می تواند  عدم رسیدن بنزین به موتور خودرو باشد. این مشکل ممکن است به یکی از دلایل زیر ایجاد گردد:

نرسیدن برق به شمع ها

از جمله دلایل دیگری که ممکن است باعث روشن نشدن خودرو گردد، نرسیدن برق به شمع ها می باشد. اگر خودرو در زمان صحیح اقدام به برق رسانی ننموده و شمع ها جرقه زنی صحیحی نداشته باشند، در نتیجه سیستم احتراق خودرو با مشکل مواجه شده و باعث روشن نشدن خودرو می گردد. خرابی در کویل، وایر و خود شمع ها می تواند دلیلی بر روشن نشدن خودرو باشد.

شمع خودرو

 

عمل کردن سوئیچ ضربه

این سوئیچ که معمولا در محفظه موتور اتومبیل جای گرفته است، برای خاموش کردن خودرو در هنگام برخوردهای شدید و یا در تصادفات طراحی شده است. گاهی ممکن است در اثر دست اندازه های شدید، این سوئیچ عمل کرده و باعث خاموش شدن خودرو گردد. تا هنگامی که این سوئیچ دوباره به مکان اصلی خود بازنگردد، شما قادر به روشن نمودن خودروی خود نخواهید بود.

خرابی در سنسور دور موتور

اگر سنسور دور موتور خراب شده باشد یا نوک آن کثیف شده باشد، شما دیگر قادر به روشن نمودن خودروی خود نخواهید بود.

گیر کردن استپر

در مطالب پیشین در رابطه با استپر خودرو مباحث بسیاری را مطرح نمودیم. اگر این قطعه به درستی نتواند وظیفه خود را انجام دهد، آنگاه قادر به روشن نمودن خودرو نخواهیم بود. گیر کردن این قطعه باعث روشن نشدن خودرو خواهد گردید.

مطلب مرتبط  علائم خرابی توربین گیربکس
گیر کردن شافت استپر دلیلی بر روشن نشدن خودرو
گیر کردن شافت استپر دلیلی بر روشن نشدن خودرو

اشکال در فشنگی آب

این مورد در زمانی رخ می دهد که فشنگی آب به درستی نتواند وظیفه خود را انجام دهد و گزارشات اشتباه به ECU بفرستد. برای اطمینان از خرابی این قطعه باید با دیاگ زدن دمای آب را اندازه گرفت. اگر دمای آب ۴۰- و یا ۲۱۰+ را نشان دهد، این قطعه ایراد داشته و موتور خودرو روشن نخواهد شد. چرا که برای ECU تعریف شده است که در این دما، نباید موتور خودرو روشن شود.

باتری

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن خودرو می تواند به علت عدم کارکرد صحیح و یا ضعیف بودن باتری باشد. در این حالت خودرو ضعیف استارت می خورد و یا به طور کلی استارت نخواهد خورد. در مطالب پیشین در رابطه با نحوه نگهداری و افزایش طول عمر باتری، مباحثی را ارائه داده ایم که برای اطلاعات بیشتر می توان به آن جا مراجعه نمود.

خالی بودن باتری می تواند باعث عدم استارت خوردن و روشن شدن خودرو گردد

 

خرابی ECU

ECU خودرو
ECU خودرو

همانطور که در مباحث پیشین در رابطه با ECU مطالبی را ارائه دادیم، باید بدانید که این قطعه که به کامپیوتر خودرو نیز مشهور است، در صورت خرابی و یا عدم کارکرد صحیح ، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای در خودرو خواهد شد. به عنوان مثال قطع شدن منبع تغذیه و عدم رسیدن برق به این قطعه موجب روشن نشدن خودرو خواهد گردید. از طرفی اگر به هر دلیل ECU خراب شود و یا بسوزد، دیگر قادر به روشن نمودن خودرو خود نخواهیم بود.

مواردی که در بالا ذکر گردید، جزو اصلی ترین دلایل روشن نشدن موتور خودرو می باشند. در صورتی که نتوانستید خودرو خود را روشن نمایید، ابتدا به چک کردن این موارد پرداخته و سپس به نمایندگی های مجاز برای تعمیر خودروی خود مراجعه نمایید.

مطلب مرتبط  دستگاه دیاگ چیست ؟

 

به طور خلاصه علل مشکل روشن نشدن خودرو میتواند موارد ذیل باشد

1 –  ضعیف بودن باطری
2 –  نقص در سیستم استارت
3-  اشکال در سیستم برق و سیم کشی
4-  مسدود بودن لوله ها و سیستم سوخت رسانی
5-  نیم سوز بودن و یا سوختن کامل پمپ بنزین
6-  پاره شدن تسمه تایم

????تذکر مهم:

در صورت پاره شدن تسمه تایم، خودرو با دور بیشتری استارت میخورد ولی به هیچ عنوان روشن نمیشود.