فهرست مطالب

ابتدا شاید علاقه مند باشید بیشتر با دستگاه دیاگ یا عیب یاب خودرو آشنا شوید.

میتوانید ابتدا مقاله دستگاه دیاگ چیست را در اینجا مطالعه کنید .

چه دستگاه دیاگی مناسب کار من است ؟

به طور کل میتوان گفت قبل از خرید هر وسیله ای بهتر است چندین نکته را مد نظر قرار دهیم .

با توجه به موارد بالا میتوانید خرید خود را حرفه ای تر انجام داده و بهترین دستگاه ممکن با شرایط خودتان را تهیه کنید . 

پیروی از توصیه حرفه ای ها

اگر میخواهید با هزینه مناسب و در سریع ترین زمان ، بهترین و بهینه ترین انتخاب را داشته باشید ، به طوری که از انتخاب خود پشیمان نشوید ، از توصیه های افراد حرفه ای استفاده کنید.

حرفه ای ها معمولا اکثر دستگاه های دیاگ موجود در بازار را تست کرده اند و میدانند کدام دستگاه دیاگ با راحت ترین عملکرد ، بهترین کارکرد را دارد .

اگر حوصله خواندن ادامه این متن را ندارید و میخواهید همینجا ما به شما بهترین دستگاه دیاگ مناسب اکثر مراکز تعمیراتی خودرو که به عنوان یک دیاگ مادر برای خودروهای ایرانی و خارجی شناخته شده و عمل میکند را معرفی کنیم ، آن گزینه دیاگ موتور آزمای ثمین محصول شرکت موتور آزمای ثمین است .

تشخیص نیازهای اصلی و فرعی

منظور از تشخیص نیازهای اصلی و فرعی این است که ، در خرید یک وسیله جدید معمولا شما با گزینه هایی مواجه میشوید که امکانات بسیار زیادی دارند و ممکن است این کمی برای شما گیج کننده باشد .

اما با کمی تفکر در مورد نیازهای اصلی خودتان متوجه خواهید که بسیاری از امکاناتی که برخی دستگاه ها دارند ممکن است هرگز مورد استفاده شما قرار نگیرند . 

یک تجربه جالب

به عنوان یک تجربه شخصی ، هرگز فراموش نمیکنم زمانی که برای خرید تلویزیون جدید به نمایندگی فروش لوازم سامسونگ مراجعه کرده بودم . 

دقایق زیادی بود که فروشنده از امکانات بسیار زیاد یکی از تلویزیون ها صحبت میکرد . مثلا تلویزیون مورد نظر امکان شناسایی حرکت دست ها و انجام عملیاتی خاص را داشت . یا مثلا نرم افزارهایی مثل مرورگر اینترنت یا امکان نمایش فیلم های سه بعدی

در آن زمان من غرق در اینهمه امکانات شده بودم و تصمیم گرفتم آن تلویزیون رویایی و پر از امکانات مختلف را بخرم . 

باید به شما بگویم الان که بیش از 6  سال از خرید آن تلویزیون میگذرد من تا به حال به جز شب اول خرید تلویزیون دیگر از آن امکانات استفاده نکردم . 

دلیلش هم کاملا مشخص شد . تلویزیون یک قابلیت اصلی  دارد و تعداد زیادی قابلیت فرعی . کار اصلی آن نمایش تصویر با کیفیت و مطلوب است . 

در این مثال نیاز اصلی من تماشای تصویر با کیفیت و خروجی ها و همچنین ورودی های متنوع و کافی بود .

میتوان گفت سایر امکانات و قابلیت ها نیازهای فرعی من بودند که ممکن بود استفاده کنم و ممکن بود هرگز هم مورد استفاده من قرار نگیرند !

اینکه ما وسیله ای را بخریم که از نظر امکانات تا چند سال آینده هم ما را پشتیبانی کند فکر عاقلانه ایست ، اما همیشه تمامی امکانات موجود روی وسایل ، مثل وسایل الکترونیکی و مکانیکی ، مورد استفاده ما قرار نخواهند گرفت و تنها در هنگام خرید مارا وسوسه میکنند . 

مطلب مرتبط  بهترین دیاگ ها و عیب یاب های خودرو

مثالی مرتبط با موضوع خرید دستگاه دیاگ

 اگر شما در زمینه کارشناسی خودرو فعالیت دارید و نیاز به یک دستگاه دیاگ یا عیب یاب خودرو دارید ، احتمالا نیاز شما به دستگاه دیاگ ، صرفا خواندن کدهای خطا و پارامترهای محدودی از خودروست .

اگر این فرض درست باشد شما احتمالا به گزینه های تعریف پارامتر یا امکان آپگرید ECU نیازی پیدا نمیکنید . 

پس در نتیجه یک دستگاه دیاگ معمولی با قیمت پایین که فقط بتواند عملیات گزارش کدهای خطا و نمایش پارامترهای خودرو را برای شما به درستی انجام دهد و کیفیتی مناسبی هم داشته باشد ، برای شما کافیست . 

هیچ دستگاهی بهترین دستگاه نیست و میتوان گفت هر دستگاه دیاگی خصوصیات خاص خود را دارد . نکته مهم اینجاست که شما دقیقا چه نیازهایی دارید و دستگاه مورد نظرتان را بر اساس نیازهای واقعی و اصلی خود انتخاب کنید .

دستگاه دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه دیاگ

دستگاههای عیب یاب به کارشناس خودرو کمک می‌کنند تا عیوب پدید آمده در دستگاه الکترونیکی را شناسایی و نسبت به تعمیر آن اقدام کند. در پی بکارگیری مدارات الکترونیک در خودروها و کاربردی شدن آن در صنعت خودروسازی مدارات الکترونیکی مخصوص و پیچیده ای در خودروها قرار داده شده که از جمله آن ها می توان به کروز کنترل، کنترل سیستم تعلیق ، کنترل ایربگ ، کنترل سیستم تهویه ، سیستم های ضد سرقت و غیره اشاره داشت.

وجود این امر باعث ایجاد تحولی جدی در زمینه تعمیر و خدمات پس از فروش خودرو گردیده است. جهت عیب یابی این سیستم ها به دلیل پیچیدگیهایی که دارند از دستگاه های دیاگ استفاده می گردد. دستگاه عیب یاب با ارسال کدهای مشخصی از ECU درخواست اطلاعات می‌کند که این کدها برای هر درخواست متفاوت است. سپس ECU با بررسی کدهای دریافت شده نوع درخواست دستگاه عیب یاب را تشخیص می دهد و اطلاعات مورد نظر را ارسال می‌کند و بدین صورت تعمیرکار را برای عیب یابی خودرو کمک می‌کند.

اطلاعات دریافتی به دو دسته تقسیم می شوند:

۱- کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری

۲- کدهای عملکردی موتور

کدهای تشخیص عیب مربوط به عیوب الکتریکی یا الکترونیکی هستند که در سیستم انژکتوری موتور شامل سنسورها و انژکتورها و سایر عملگرها بوجود آمده و ECU خودرو آنها را تشخیص می‌دهد. این کدها در حافظه ECU ذخیره شده و دستگاه دیاگ این اطلاعات را از ECU خودرو دریافت می کند و این قابلیت را دارد که آنها را روی صفحه نمایش دهد. تعمیرکار با کمک این کدها می تواند نسبت به رفع عیب خودرو اقدام نماید.

هر کمپانی خودروسازی موظف می باشد تا برای تمامی خودروهای تولیدی خود دستگاه دیاگ مربوط به آن را تهیه و در اختیار تمامی تعمیرگاهها و مراکز سرویس خود قرار دهد، این دستگاه دیاگ همواره کاملترین و با قابلیت ترین دستگاه دیاگ برای خودروهای آن کمپانی می باشد. به عنوان مثال، دستگاه دیاگ کارخانه بی ام دبلیو فقط برای خودروهای بی ام دبلیو می باشد و نمی تواند خودروهای بنز را عیب یابی کند. از این رو مهمترین نکته در انتخاب دستگاه دیاگ در ابتدا تعین برند خودرو می باشد.

مطلب مرتبط  معرفی و بررسی مینی دیاگ بلوتوثی ELM327 - + لینک خرید + دانلود نرم افزار

خواندن پارامترهای کاری موتور روشن از دیگر قابلیتهای دستگاههای عیب یاب است. پارامترهای موتور عبارتند از سرعت موتور ، دمای هوا ، دمای آب ، آوانس جرقه ، مقدار سوخت ، لین یا ریچ بودن دود اگزوز ، مقدار باز بودن دریچه گاز ، مقدار باز بودن استپر موتور ، و موارد دیگر که با بررسی آنها می‌توان کارکرد موتور را دقیقا مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. اگر کسی بتواند همزمان با بررسی کدهای خطا ، پارامترهای کاری موتور را نیز مد نظر قرار دهد می‌تواند به راحتی عیب موتور اعم از عیوب برقی یا حتی عیوب مکانیکی را نیز تشخیص دهد.

تفاوت دستگاه های دیاگ شرکتی و دستگاه های مولتی برند

دستگاه های دیاگ شرکتی دستگاه های دیاگی هستند که کمپانی سازنده خودرو آن را تولید می کند و بهترین و با قابلیت ترین دستگاه برای خودروهای تولیدی آن کارخانه است.
این مدل دیاگ ها شامل یک قطعه هستند که اصطلاحا به آن آداپتور یا اینترفیس VCI گفته میشود به همراه کابل مناسب جهت اتصال به خودرو. این دیاگ ها برای کار نیازمند به یک سیستم کامپیوتر مانند لپ تاپ هستند . یک سر کابل به خودرو وصل شده و سر دیگر به لپ تاپ متصل میشود. همچنین این دیاگ ها نیازمند یک نرم افزار نیز هستند که روی لپ تاپ نصب شده و به شما اجازه میدهد از قابلیت های دستگاه دیاگ استفاده کنید .
از جمله دستگاه های شرکتی میتوان به دیاگ تخصصی هیوندای و کیا به نام دیاگ GDS و نرم افزار GDS اشاره کرد .

دیاگ GDS
دیاگ GDS

دستگاه های دیاگ مولتی برند دستگاه هایی هستند که اورجینال کارخانه تولیدی نمی باشند و از این رو قابلیت های کمتری نسبت به دیاگ های شرکتی دارند. این دیاگ ها چندین برند متفاوت را پشتیبانی می کنند که قابلیت پشتیبانی از هر برند نیز بسته به شرکت سازنده و نوع دستگاه متفاوت می باشد.
از جمله دستگاه های دیاگ مولتی برند میتوان به دیاگ G-SCAN یا دیاگ لانچ اشاره کرد .

دیاگ G-SCAN
دیاگ G-SCAN

انتخاب بهترین دستگاه دیاگ

بهترین دستگاه دیاگ

یکی از متداولترین سوالاتی که مشتریان به هنگام انتخاب دستگاه دیاگ مطرح می کنند این است که چه دستگاه دیاگی بهترین دستگاه دیاگ می باشد؟
و همینطور این سوال که چه دستگاه دیاگی مناسب کار آنها می باشد ؟
ممکن است شما دستگاه دیاگی را با قیمت بسیار بالا خریداری کنید اما عملا برای شما کاربردی نباشد . و همینطور ممکن یک دستگاه دیاگ ارزان قیمت تمام قابلیتی که شما نیاز دارید را داشته باشد .
جواب این سوال کاملا به نیاز مشتری بستگی دارد. دستگاه های دیاگ با مشخصات بسیار متفاوت و با قابلیت های بسیار متفاوتی در بازار موجود می باشد که قیمت آن ها نیز بسته به مشخصات و قابلیت دستگاه از ۵۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان فرق می کند.

مرحله اول در انتخاب دستگاه دیاگ انتخاب نوع خودرو و برند می باشد، به عنوان مثال اگر شما صاحب تعمیر گاهی هستید که روی خودروهای برند خاصی به صورت تخصصی کار می کنید بهترین گزینه برای شما انتخاب دستگاه دیاگ اورجینال خود آن کمپانی می باشد و یا اگر شما تعمیرگاهی هستید که به صورت عمومی ماشین های مختلفی را تعمیر می کنید، بهترین انتخاب برای شما دستگاه های مولتی برندی هستند که بیشترین پوشش را برای خودروهای مورد نظر شما دارا می باشند، دلیل آن نیز این است که هر دستگاه مولتی دیاگی روی یک سری از خودروها قوی تر عمل می کند، یعنی بعضی از دستگاه های دیاگ بر روی خودروهای آسیایی پوشش خوبی دارند، بعضی دیگر خودروهای اروپایی را بهتر پوشش می دهند و به همین ترتیب.

مطلب مرتبط  دستگاه دیاگ چیست ؟

مرحله دوم در انتخاب دستگاه دیاگ مشخص کردن خواسته ها و نیازهای خود از آن دستگاه دیاگ می باشد، اینکه هدف شما از داشتن یک دستگاه دیاگ چیست؟ خواندن و مشخص کردن کدهای خطا؟ اندازه گیری پارامترها؟ فعالسازی عملگرها؟ آنالیز کدهای خطا؟ برنامه ریزی و پروگرامینگ؟ و…..

مرحله سوم میزان سرعت و عمق پوشش و تشخیص عیوب است. همه دستگاه های دیاگ همه برند ها را به یک میزان پوشش نمی کنند.

مرحله چهارم گارانتی و پشتیبانی محصول می باشد، تمامی دستگاه های دیاگ هر از چندگاهی نیازمند بروزرسانی می باشند.

تعدادی از مواردی که می تواند به شما در انتخاب دستگاه دیاگ کمک کند شامل موارد زیر می باشد:

نکات مهم در انتخاب دستگاه دیاگ

۱-  بعضی از دستگاه های دیاگ پس از سپری شدن مدت آپدیت رایگان، عملا از کار می افتند و تا زمانیکه بروزرسانی دستگاه خریداری نشود استفاده از دستگاه غیر ممکن می شود.

۲-  مراقب دستگاه های چینی و ارزان قیمت ناشناخته باشید، این دستگاه ها به راحتی می توانند به خودرو آسیب برسانند.

۳-  دستگاه های مولتی دیاگی که دارای قابلیت برنامه ریزی و انجام برخی قابلیت های تخصصی روی خودرو می باشند به هیچ عنوان دستگاه های معتبری نیستند، دلیل این موضوع هم این است که بسیاری از کمپانی های خودرو سازی به هیچ عنوان نقشه و برنامه های پروگرامینگ خودرو را در اختیار کمپانی های دیگر قرار نمی دهند و این برنامه ها فقط توسط دستگاه های دیاگ خود آن شرکت ارایه می شود.

۴-  میزان انتظاری که از دستگاه دیاگ دارید تا حدود زیادی به قیمت آن نیز بر می گردد، ضرب المثل معروف هرچه پول بدهید همانقدر آش می خورید.

۵- گرانترین دستگاه ها لزوما بهترین دستگاه و برآورده کننده نیاز شما نخواهند بود.

۴ Responses